Bir Felsefe Tarihi – Frank Thilly
Frank Thilly
Bir Felsefe Tarihi
Çevirenler: Nur Küçük, Yasemin Çevik
2. baskı; 13,5 × 21,5 cm; 588 sayfa; 1. Hamur
390,00 TL 520,00 TL
Açıklama
“Eğer kişi ussalcılığın hedefinin a priori ilkelerden bir dünya çıkarsamak, deneyimden bağımsız olarak saltık bir dizge kurmak olduğunu varsaymak için nedenler görüyorsa, ussalcılığa düşmanlığında bütünüyle haklıdır. Tüm düşünmenin amacı bulduğumuz biçimiyle deneyimi yorumlamaktır, onu a priori bir ilkeden uydurmak değil. Var olanı anlamamıza yardım edecek kuramlar, ve, eğer olanaklıysa, evrensel bir kuram arıyoruz; ve böyle kuramlar deneyimin temellerinde yatıyor olmalıdırlar, havada asılı olamazlar.
Ussalcılığın temel konutlaması deneyimin her nasılsa anlaşılır olduğu, tüm gerçek sorunların her nasılsa ve herhangi bir zamanda çözülebilir olduğudur; eğer us bu soruları anlaşılır olarak sorabilirse, us yanıt verebilir. Ama ussalcılık için istem özgürlük, sorumluluk, değişim, yenilik, evrim olanağını zorunlu olarak dışarıda bırakarak saltık determinizmin eline oynamaz. Eğer olgusallık fiziksel bir nedenler ve etkiler dizisine ya da aynı karakterde ansal bir diziye parçalanırsa, o zaman somut tikelin, şeyin ya da kişinin ister mekanik ister teleolojik olsun koşulların egemenliği altına girdiği doğrudur. İster fiziksel düzenek tarafından isterse evrensel bir erek tarafından zorlansın, insan eşit ölçüde köledir. Ama neden, erek ve evrim kategorilerimizi böyle kaba bir yolda yorumlamamız ve yaşam ve bilinç de aralarında olmak üzere herşeyi statik saltıklar biçiminde görmemiz niçin gereksin? Onları böyle tasarlamak kesinlikle dar ve tarihsel olmayan bir us ve anlak görüşünü kabul etmek ve düzenekselciliğe kolay bir utku kazandırmaktır. Blok-evrenden kaçmanın yolu Romantizmden değil, açık bilinçli ussalcı bir felsefeden geçer.”
Frank Thilly (1865-1934) başka çalışmalarının yanısıra Alfred Weber’in Felsefe Tarihi’ni de İngilizce’ye çevirmiştir.
Ek bilgi
İçindekiler | SUNUŞ Felsefe Tarihi 19 1. ERKEN YUNAN DÜŞÜNCESİNİN KÖKENİ VE GELİŞİMİ 25 2. ÖN-SOFİSTİK FELSEFENİN GELİŞİMİ 31 3. TÖZ SORUNU 33 4. SAYI SORUNU 35 5. DEĞİŞİM SORUNU 38 6. DEĞİŞİMİN AÇIKLANMASI 45 BİLGİ VE DAVRANIŞ SORUNLARI 7. SOFİSTLERİN ÇAĞI 55 8. SOKRATES 63 YENİDEN YAPILANDIRMA ÇAĞI 9. PLATON 71 10. ARİSTOTELES 86 11. GENEL GÖRÜNÜM 103 12. EPİKÜRCÜLÜK 106 13. STOACILIK 112 14. KUŞKUCULUK VE SEÇMECİLİK 123 DİNSEL DEVİM 15. YAHUDİ-YUNAN FELSEFESİ 127 16. NEO-PLATONİZM 131 ORTA ÇAĞLARIN FELSEFESİ HIRİSTİYAN TANRIBİLİMİNİN DOĞUŞU 17. HIRİSTİYANLIĞIN BAŞLANGIÇLARI 139 18. HIRİSTİYAN TANRIBİLİMİNİN GELİŞİMİ 143 19. AUGUSTİNUS’UN DÜNYA GÖRÜŞÜ 151 SKOLASTİZMİN BAŞLANGIÇLARI 20. KARANLIK ÇAĞLAR 159 21. ORTA ÇAĞLARIN TİNİ VE HIRİSTİYAN FELSEFESİ 161 22. JOHN SCOTUS ERİGENA 166 23. EVRENSELLER SORUNU: REALİZM VE NOMİNALİZM 168 SKOLASTİK REALİZMİN GELİŞİMİ 24. CANTERBURY’Lİ ANSELM 171 25. PETRUS ABELARDUS VE ON İKİNCİ YÜZYIL SKOLASTİKLERİ 174 26. GİZEMCİLİK VE KAMUTANRICILIK 177 27. HUZURSUZLUK BELİRTİLERİ 180 SKOLASTİZMİN DORUKLANMASI 28. ARAP FELSEFESİ 182 29. ARİSTOTELES’İN BAŞATLIĞI 188 30. THOMAS AQUINAS 191 31. KARŞI-SKOLASTİK EĞİLİMLER: GİZEMCİLİK, KAMUTANRICILIK VE DOĞA BİLİMİ 202 SKOLASTİZMİN GERİLEMESİ 32. JOHN DUNS SCOTUS 205 33. NOMİNALİZM 211 34. GİZEMCİLİK 215 35. ÖZGÜR DÜŞÜNCENİN İLERLEYİŞİ 218 RÖNESANS FELSEFESİ 36. YENİ AYDINLANMA 223 37. YENİ FELSEFELER 225 38. DOĞA FELSEFESİ VE DOĞAL BİLİM 228 39. GIORDANO BRUNO VE THOMMASO CAMPANELLA 233 40. YENİ DEVLET KURAMLARI; DİN FELSEFESİ; VE KUŞKUCULUK 235 41. DİNSEL REFORM 240 MODERN FELSEFE 42. MODERN FELSEFENİN TİNİ 244 İNGİLİZ GÖRGÜCÜLÜĞÜ 43. FRANCIS BACON 248 44. THOMAS HOBBES 256 KITA USSALCILIĞI 45. RENÉ DESCARTES 264 46. DESCARTES’IN ARDILLARI 278 47. BENEDİCT SPİNOZA 283 ÖRGÜCÜLÜĞÜN GELİŞİMİ 48. JOHN LOCKE 297 49. LOCKE’UN ARDILLARI 317 50. GEORGE BERKELEY 323 51. DAVID HUME 332 52. İNGİLTERE’DE USSALCI TEPKİ 348 ALMANYA’DA USSALCILIĞIN GELİŞİMİ 53. GOTTFRIED WILHELM LEIBNIZ 350 54. LEIBNIZ’İN ARDILLARI 364 AYDINLANMA FELSEFESİ 55. AYDINLANMANIN İLERLEYİŞİ 366 IMMANUEL KANT’IN ELEŞTİREL FELSEFESİ 56. IMMANUEL KANT 375 57. KANT’IN ARDILLARI 406 ALMAN İDEALİZMİ 58. JOHANN GOTTLIEB FICHTE 410 59. FRIEDRICH WILHELM SCHELLING 426 60. FRIEDRICH SCHLEIERMACHER 434 61. GEORGE WILHELM HEGEL 438 HEGEL’DEN SONRA ALMAN FELSEFESİ 62. JOHANN FRIEDRICH HERBART’IN REALİZMİ 452 63. İSTENÇ FELSEFESİ: SCHOPENHAUER VE HARTMANN 458 64. YENİ-KANTÇILIK 464 65. YENİ-İDEALİZM 466 FRANSA VE İNGİLTERE’DE FELSEFE 66. FRANSA’DA POZİTİVİZM VE KARŞITLARI 475 67. İSKOÇ USSALCI FELSEFESİ 484 68. JOHN STUART MILL’İN GÖRGÜCÜLÜĞÜ 487 69. HERBERT SPENCER’İN EVRİMCİLİĞİ 504 70. İNGİLTERE VE AMERİKA’DA YENİ-İDEALİZM 516 USSALCILIĞA VE İDEALİZME ÇAĞDAŞ TEPKİ Yeni Eğilimler 529 71. NEO-POZİTİVİST BİLGİ KURAMI 531 73. HENRI BERGSON’UN SEZGİCİLİĞİ 543 74. İDEALİZME USSALCI TEPKİ 546 75. USSALCILIK VE KARŞITLARI 548 Sözlük 557 |
---|
Sadece bu ürünü satın almış olan müşteriler yorum yapabilir.
İlgili ürünler
Törebilim – 2 – Spinoza
66,00 TLTörebilim – 2 – Spinoza
66,00 TLTinin Görüngübilimi — Georg Wilhelm Friedrich Hegel
360,00 TLTinin Görüngübilimi — Georg Wilhelm Friedrich Hegel
360,00 TLMiletus Okulu (Thales, Anaximander, Anaximenes) – John Burnet
36,00 TLMiletus Okulu (Thales, Anaximander, Anaximenes) – John Burnet
36,00 TLEstetiğe Giriş – G. W. F. Hegel
51,00 TLG. W. F. Hegel
Estetiğe Giriş
Çeviren: Aziz Yardımlı
144 sayfa; 1. Hamur; 170 × 100 mm
Hegel’in Estetik Üzerine Dersler’i ölümünden sonra başlıca dinleyicilerinin bir bölümünün tuttuğu notlardan ve kendi elyazmalarından derlenmiştir. Bu notlar H. G. Hotho tarafından yayıma hazırlanarak ilk kez 1835 yılında toplu yapıtlar arasında üç cilt olarak yayımlanmış, ve bunu 1842’de yeniden gözden geçirilen bir ikinci yayım izlemiştir. Hotho’nun kullandığı gereç arasında Hegel’in 1823, 1826 ve 1828-9 dersleri için hazırladığı ama şimdi yitik olan kendi elyazmaları da bulunur.
Değerlendirmeler
Henüz değerlendirme yapılmadı.