İndirim!

Felsefe Tarihi – William Sahakian

William Sahakian
Felsefe Tarihi
Çeviren: Aziz Yardımlı
3. baskı; 11,5 × 19,5 cm; 350 sayfa; 1. Hamur
(PDF formatı  Google Play’den edinilebilir.)

315,00 TL 420,00 TL

Stokta yok

Stokta yok

ISBN: 978 975 397 007 5 Kategoriler: Etiketler:

Açıklama

Önsöz

Felsefe tarihi bütün bir felsefi düşüncenin alanına giriş için ideal bir olanak sağlar. Zamandizinsel yaklaşımı karmaşık modern ve çağdaş felsefeleri geriye tarihsel kökenlerine ve gelişim evrelerine doğru izleyerek bunların aydınlatılmasına yardım eder. Büyük felsefecilerin düşünceleri arasındaki ayrımları ve benzerlikleri belirgin çizgiler ile göz önüne serer. Her felsefeci için onu düşünme yolunun arkatasarını araştırır, tarihin şafağından günümüze dek adım adım açınan felsefi düşüncelerin akışına onun bakış açısının nasıl uyduğunu gösterir. Dahası, felsefe tarihi her felsefecinin dizgesini bütünlüğü içinde inceler, onun yalnızca mantık, törebilim ya da din felsefesi gibi özelleşmiş alanlardaki vargılarına sınırlı kalmaz.

Felsefe terimi sözel olarak ‘bilgelik sevgisi’ anlamına gelen Yunanca filosofiadan türemiştir. Bugün deneyim olgularının eleştirel değerlendirmesini belirtmek için kullanılmaktadır. Bu tanımdaki anahtar sözcük değerlendirme sözcüğüdür (eleştirel değil), çünkü felsefe ve bilimler arasındaki özsel ayrım onun yalnızca çözümleme, betimleme ya da eleştiri üretmemesi, ama özellikle insan deneyimlerine değerler saptamasıdır. Bilimciler, gerçi çalışmalarının gerçeklik ve doğruluğu ile kaygılanmak zorunda olsalar da, gene de bilimciler olarak değer yargılarında bulunmazlar. Örneğin ruhbilimci verili bir bir davranış türünü betimler ama övmez ya da kınamaz, ve benzer olarak politik bilimci hükümetin eylemlerini ahlaksal olarak değerlemez ama çözümler. Oysa felsefeci bu durumlarda değer yargılarında bulunmada duraksamayacak, çünkü bireyin davranışına ve hükümetin politikalarına değer biçecek ve onları ya onaylayacak ya da kınayacaktır.

Eski çağlardaki en erken felsefeciler insanlığın belli temel problemlerine ussal çözümler aradılar, evrenin doğası ve insan deneyiminin anlamı konusunda sorular sordular. Belirli sorunlar ile ilgileniyorlardı: Evren neden yapılmıştır? Tek bir töz mü vardır, yoksa çok mu? Özdek ve örgensel yaşam arasındaki ayrımlar—eğer bir ayrım varsa—nedir? Bir ruh ya da bir Tanrı var mıdır? Şeyler değişebilmelerine karşın nasıl aynı şeyler olarak kalabilirler? İnsanın arayacağı en yüksek iyi nedir? Ancak Platon ve Aristoteles’in ortaya çıkışları ile tüm bu tür problemler bir araya getirildi ve birleşik felsefe dizgelerinde örgütlendi. Bundan sonra her büyük felsefeci bu belirli problemleri kendi bireysel bakış açısından ve kendi tam düşünce dizgesinin parçaları olarak çözmeye çalıştı. Eski, orta ve modern dönemler boyunca felsefe tarihi genel olarak Platon ve Aristoteles tarafından başlatılmış olan dizge-kurma örneğini izlemiştir. Yakınlarda kimi felsefeciler usaaykırı ve boş gördükleri ya da değerlerinden kuşkuya düştükleri kimi problemleri felsefeden dışlanmaları gerektiğini savundular. Ama yaklaşımları da kendi tikel bakış açıları üzerine kurulu tamamlanmış birer düşünce dizgesinde sonuçlanmış görünür, ve vargılarının pek çoğu gene de büyük ölçüde geçmişin felsefi dizgelerine borçlu kalır.

Umuyoruz ki bu Özetleme okura çağdaş felsefecilerin güç kavramlarını anlamada ve öncellerine olan borçlarının değerini bilmede yardımcı olacaktır. Yine umuyoruz ki bu amaç için okur tartışılan felsefecilerin özgün yazılarını araştırma yönünde güdülenecektir.
Yazar yorum ve önerilerinden ötürü pekçok öğrenci ve meslektaşına borçludur; elyazmasının son biçiminin hazırlanmasındaki paha biçilmez yardımından ötürü Editorial Department of Barnes and Noble, Inc., ve yazarın sayısız usaaykırı istemine karşın mesleki öğüt ve yararlı tepkileriyle yorulmak bilmeden karşılık veren karısı Dr. Mabel Lewis Sahakian (Northestern University’de) için minnettarlık duyar.

Beacon Hill,
Boston, Massachusetts
WILLIAM S. SAHAKIAN

 

KİTAP ÜZERİNE
Sahakian oldukça kalabalık bir ‘Felsefe Tarihi’ sunar. Özsel olarak kurgul olan felsefeyi henüz yeni başlayan öğrencinin bile kolayca anlayabileceği görgül bir düzlemde yorumlar, ve felsefe tarihi ile felsefecilerinin dizgelerinin yapılarını özetleme düzleminde ilk tanışıklığı sağlamayı hedefler. Ve tam bu yanındadır ki akademik felsefe tarihinin birincil önemi yatar. Geniş kapsamına karşın felsefi düşünceye yalnızca bir giriş olmasıyla kendi eytişimini ele verir ve sunduğu alanın renkli oyunlarının arkasında bir derinlik boyutunun yattığını imler. Ama bireysel felsefecilerin yapıtlarında derinleşen düşünce burada bir yükselişi ister ve bu yükselişi önceki yüzeye bir geri dönüş olarak değil ama ideal felsefe tarihi olarak bulmayı ister. — Aziz Yardımlı

Ek bilgi

İçindekiler

Bölüm 1
Özdek Problemi—Miletuslular

THALES
ANAXİMANDER
ANAXİMENES

Bölüm 2
Özdeşlik ve Değişim Problemi—
Herakleitos’un ve Eleatiklerin Karşıt Felsefeleri

XENOFANES, TANRIBİLİMCİ ELEATİK
EFESLİ HERAKLEİTOS
PARMENİDES, METAFİZİKÇİ ELEATİK
ZENON, EYTİŞİMCİ ELEATİK
SAMOSLU MELİSSOS
METAFİZİKÇİ ÇOĞULCULAR
AGRİGENTUMLU EMPEDOKLES
KLAZOMENELİ ANAXAGORAS
ABDERALI LEUKİPPOS
ABDERALI DEMOKRİTOS
PİSAGORCULAR—MATEMATİKSEL FELSEFE
FİLOLAUS VE PİSAGORCU FELSEFE

Bölüm 3
İnsan Problemi—Sofistlerden Platon’a

SOFİSTLER
ABDERALI PROTAGORAS
LEONTİNİLİ GORGİAS
SOKRATES
KÜÇÜK SOKRATİK OKULLAR: DÖRT SOKRATİK OKUL
STOACILIK: ACI VE TUTKUYA İLGİSİZLİK
HEDONİZM—EN YÜKSEK İYİ OLARAK HAZ
EPİKÜRCÜLÜK: HAZZA ADANMIŞ BİR YAŞAM
KUŞKUCULUK: YARGININ ASKIYA ALINMASI
SEÇMECİLİK: ELDEKİ EN İYİ ÖĞRETİLERİN KARIŞIMI

Bölüm 4
Dizgesel Felsefe—Platon ve Aristoteles

PLATON
PLATONİK İDEALİZM
PLATON’UN DİN FELSEFESİ
PLATON’UN TÖREL KURAMI
PLATON’UN POLİTİK FELSEFESİ
ARİSTOTELES
ARİSTOTELES’İN MANTIĞI
ARİSTOTELES’İN METAFİZİĞİ
ARİSTOTELES’İN DİN FELSEFESİ
ARİSTOTELES’İN TÖREBİLİMİ
ARİSTOTELES’İN TOPLUMSAL VE POLİTİK FELSEFESİ
ARİSTOTELES’İN ESTETİĞİ

Bölüm 5
Dinsel Problem

YENİ-PLATONİZMİN KÖKENLERİ
PLOTİNUS
PATRİSTİK FELSEFE OKULLARI
ORİGEN
ST. AUGUSTINE

Bölüm 6
Skolastizm

ORTAÇAĞ FELSEFESİNİN PROBLEMLERİ
YENİ-PLATONİZM, ORTAÇAĞ FELSEFESİNİN İLK DÖNEMİ
JOHN SCOTUS ERIGENA
CANTERBURYLİ ST. ANSELM
ROSCELLINUS—ADCILIK FELSEFESİ
PETER ABELARD—USUN BİRİNCİLLİĞİ
ARİSTOTELESCİLİK, ORTAÇAĞ FELSEFESİNİN İKİNCİ DÖNEMİ
ST. THOMAS AQUINAS—ANLIKSALCILIK FELSEFESİ
JOHN DUNS SCOTUS—İSTENCİN BİRİNCİLLİĞİ
OCCAMLI WILLIAM
CUSALI NICOLAS

Bölüm 7
Rönesans Felsefesi

RÖNESANSIN TOPLUMSAL VE POLİTİK FELSEFESİ
NICCOLO MACHIAVELLI
SIR THOMAS MORE
FRANCIS BACON—TOPLUMSAL VE POLİTİK FELSEFE
THOMAS CAMPANELLA
THOMAS HOBBES
DOĞAL YASA VE BİLİM FELSEFESİ
FRANCIS BACON—BİLİM FELSEFESİ
GALILEO, KEPLER VE NEWTON’IN BİLİMSEL YÖNTEMLERİ

Bölüm 8
Kısa Ussalcıları

RENÉ DESCARTES
KARTEZYEN ÇÖZÜMLER
BENEDICT SPINOZA
GOTTFRIED WILHELM LEIBNIZ
LEIBNIZCİLİK

Bölüm 9
İngiliz Görgücüleri

JOHN LOCKE’UN METAFİZİKSEL AGNOSTİZMİ
GEORGE BERKELEY’İN METAFİZİKSEL İDEALİZMİ
DAVID HUME’UN METAFİZİKSEL KUŞKUCULUĞU
THOMAS REID VE SAĞ DUYU OKULU
FRANSIZ AYDINLANMA FİLOZOFLARI

Bölüm 10
Alman İdealistleri

KANT’IN AŞKINSAL İDEALİZMİ
FICHTE’NİN ÖZNEL İDEALİZMİ
SCHELLING, SCHILLER VE SCHLEIERMACHER
HEGEL’İN SALTIK İDEALİZMİ
YENİ-HEGELCİLİK
ARTHUR SCHOPENHAUER
EDUARD HARTMANN
YENİ-KANTÇILIK VE MARGBURG VE BADEN OKULLARI

Bölüm 11
İngiliz Yararcılığı

JEREMY BENTHAM
JAMES MILL
JOHN STUART MILL
HENRY SIDGWICK
HASTINGS RASHDALL VE GEORGE EDWARD MOORE

Bölüm 12
Evrimci Doğalcılık

LAMARCK
DARWIN
HERBERT SPENCER
FRIEDRICH NIETZSCHE
THOMAS HENRY HUXLEY
HENRI BERGSON
SAMUEL ALEXANDER

Bölüm 13
Klasik Pozitivizm

COMTE’UN POZİTİVİZMİ
COMTE’TAN SONRA KLASİK POZİTİVİZM

Bölüm 14
Diyalektik Materyalizm

MARX VE MARXİSTLER
NİKOLAY LENİN
MAO ZE-TUNG

Bölüm 15
Pragmatizm

CHARLES SANDERS PEIRCE
WILLIAM JAMES
JOHN DEWEY
F. C. S. SCHILLER

Bölüm 16
İdealizm ve Kişiselcilik

İDEALİZMİN TİPLERİ
KİŞİSELCİLİK
SALTIK İDEALİZM
İTALYAN YENİ-İDEALİSTLERİ

Bölüm 17
Yeni-Realizm ve Eleştirel İdealizm

Amerikan Yeni-Realistleri
Amerikan Eleştirel Realistleri
İngiliz Yeni-Realistleri

Bölüm 18
Mantıksal Pozitivizm

Ludwig Wittgenstein’ın Etkisi
Alfred Jules Ayer
Moritz Schlick
Otto Neurath
Rudolf Carnap
Alfred Tarski

Bölüm 19
Analitik Felsefe

CAMBRIDGE FELSEFESİ
OXFORD FELSEFESİ

Bölüm 20
Yeni-Skolastizm ve Yeni-Thomizm

THOMİZMİN YİRMİ-DÖRT SAVI
JACQUES MARITAIN
ETIENNE GILSON

Bölüm 21
Fenomenoloji

FRANZ BRENTANO
EDMUND HUSSERL
MAX SCHELER
NICOLAI HARTMANN
MAURICE MERLEAU-PONTY

Bölüm 22
Varoluşçuluk

SØREN KIERKEGAARD
MARTIN HEIDEGGER
JEAN-PAUL SARTRE

Sözlük

Değerlendirmeler

Henüz değerlendirme yapılmadı.

Sadece bu ürünü satın almış olan müşteriler yorum yapabilir.