İndirim!

İnsanı Anlamak — II – Walter Kaufmann

Walter Kaufmann
İnsanı Anlamak — II
Çeviren: Aziz Yardımlı
2’nci Baskı; 13,5 × 19 cm; 208 sayfa; 1. Hamur
(PDF formatı  Google Play’den edinilebilir.)

 

285,00 TL 380,00 TL

ISBN: 978 975 397 097 8 Kategoriler: , Etiketler:

Açıklama

“Nietzsche, Heidegger ve Buber bir üçlünün — İnsanı Anlamak — ikinci cildidir, ama Goethe, Kant ve Hegel’i kapsayan birinci ciltle tanışık olmaksızın da okunabilir. Bu üçlünün birincil amacı insanın öz-bilgisini ilerletmektir. Stratejim özellikle ilginç dokuz durum üzerinde, kendileri anlığı keşfetmeye çalışmış birbirlerinden çok ayrı dokuz yazar üzerinde yoğunlaşmaktır.

“Nietzsche on dokuzuncu yüzyılda Kant tarafından güçlü olarak etkilenmeyen ilk büyük Alman felsefecisiydi. Bu büyük ayrımı hiçbir zaman bir felsefeci olarak yetiştirilmemiş olması olgusuna borçluydu. Bir klasiksel filolojistti ve felsefeye eski Yunan felsefesi ve şiiri yoluyla ve ahlaksal ruhbilime derin bir ilgi yoluyla geldi. Hegel ve başka birçok Alman felsefecisi gibi, Goethe’ye gömüldü, ama Goethe’yi Kant ile uzlaştırma gibi ölümcül bir zorlamadan özgürdü.

“Heidegger ve Buber büyüklükleri açısından Goethe ve Kant ile, Hegel ve Nietzsche ile ya da Freud ile aynı düzeyde değildirler. Anlığın keşfi üzerine kısa bir tarih çalışmasında kişi ya onları bütünüyle atlamayı ya da çok kısaca ele almayı düşünebilir. Ama her birine birer bölüm ayırmak için en azından üç neden vardır. İlk olarak, her ikisi de bir düşünürün anlığının onun düşünceleri ile ilişkisi konusunda birşeyler gösteren aydınlatıcı durum öyküleri sağlar. İkinci olarak, önemli çalışmalarının, Heidegger’in Varlık ve Zaman’ının ve Buber’in Ben ve Sen’inin içerikleri vardır. Heidegger’in dikkate değer bir etkisi olmuştur. Fransa’da birçok yazar onun ayak izlerinde yürür, Birleşik Devletler’de etkisi henüz gelişmektedir, ve bir kez de yaklaşımında neyin yanlış olduğunun gösterilmesi gerekir.

“Heidegger’i ve Buber’i kişisel olarak tanımış olduğumu belirtmek yersiz olmayabilir. Heidegger’i ilk kez 1952 Paskalya Pazarında Freiburg’da ziyaret ettim — orada, benim doğduğum kentte yaşıyordu. Çoğunlukla Nietzsche üzerine konuşarak baş başa yaklaşık bir saat geçirdik. 1955-56 kış yarı-yılı sırasında “Der Satz vom Grund” (genellikle “Neden İlkesi” olarak kabul edilir, ama Heidegger’in belirttiği gibi “Zeminden Sıçrayış” anlamına da gelebilir) üzerine haftalık derslerine katıldığım zaman birbirimizi daha sık gördük. Seçtiği bir denemeyi İngilizce’ye çevirdim (“The Way Back into the Ground of Metaphysics” [“Geriye Metafiziğin Temeline Doğru Yol”], ve bu benim Dostoyevski’den Sartre’a Varoluşçuluk başlıklı çalışmamda kapsanır), ve bunu Heidegger’in genellikle ‘Bu tümce tam olarak ne demektir?’ biçimindeki soruları yanıtlamayacağı açık olduğu için yaptım. Onu çevirmekte olduğum sürece, bu tür soruları kimi zaman sözel, kimi zaman yazılı olarak istekle yanıtladı. Ve derslerine onun hakkında başat olarak olumsuz olan görüşümün aldatıcı olup olmadığını bulabilmek için katıldım.”
— Walter Kaufmann

Ek bilgi

İçindekiler

İçindekiler

Önsöylem
1. İkinci cilt ve birincisi. 11
2. Niçin Nietzsche, Heidegger ve Buber? 12
3. “Heidegger ve Buber’i kişisel olarak tanıdım.” 12
4. “Kendimizi nasıl buluruz?” 13
5. Nietzsche alıntısının yorumu ve iyileştirmesi. 14

I. Kierkegaard ve Schopenhauer
6. Niçin Kierkegaard ve Schopenhauer? 19
7. Bir ruhbilimci olarak Kierkegaard. 21
8. Umutsuzluk üzerine Kierkegaard. 26
9. Bir ruhbilimci olarak Schopenhauer. 28
10. Delilik ve baskı üzerine Schopenhauer. 31
11. Eduard von Hartmann ve Carl Gustav Carus. 32

II. Nietzsche: Bir Yüzey olarak Bilinç ve Güç İstenci
12. “Benzersiz bir ruhbilimci.” Nietzsche üzerine Freud. “Ruhbilimi ahlakın tiranlığından kurtarmak.” Sevgi bencillikten yoksun değildir. 37
13. “Üçüncü kulakla dinlemek.” 40
14. “Nietzsche’nin anlığın keşfine ilk büyük katkısı … ‘bilinç bir yüzeydir.’” “Tüm bilincimiz denilen şey bilinmeyen … ama duyumsanan bir metin üzerine az çok düşlemsel bir yorumdur.” Troilus ve Cressida. Est. 41
15. Nietzsche’nin ruhbilimine direnci de kapsamak üzere, direnç. “Bedeninizde en iyi bilgeliğinizde olduğundan daha çok us vardır.” 48
16. “Nietzsche’nin ikinci büyük katkısı … güç istenci kuramı. Bu kurama direnç başlıca üç biçim almıştır.” 52
17. “Nietzsche kendini bir metafizikçi olarak değil ama bir ruhbilimsel önsavdan olanaklı olduğu ölçüde çok bilimsel ilerleme yapmaya çalışan bir insan olarak gördü.” 53
18. Yaşam istencine karşı güç istenci. 58
19. Haz için çabaya karşı güç istenci. 60
20. “Güç” sözcüğünün anlamı ve “güçlüler ve zayıflar” zıtlığı. Her güç başka insanlar üzerinde güç değildir. Baskın çıkma. Soljenitzin. İlk Çember. 64
21. “Nietzsche’nin kuramının kısa bir değerlemesi.” Onu değersizleştirmeye yönelik üç girişim. Stephen Potter. est. Hitler. Kadınlar. St. Paul. Camus. 73
22. “Salt geçici bir önsav”a karşı “evrensel yasalar.” 79

III. Nietzsche: Dünya Görüşleri Ruhbilimi, Ruhbilimsel-Tarih, ve Maskeler
23. “Nietzsche‘nin üçüncü büyük katkısı … ‘dünya görüşleri ruhbilimi.’ “Kırgınlık. İnanç ruhbilimi. 83
24. “Nietzsche’nin dördüncü büyük katkısı … ruhbilimsel-tarihin öncülüğünü yaptı.” 90
25. “ ‘Kötü duyuncun’ kökeni.” 92
26. “Nietzsche’nin beşinci ve son katkısı … maskeler felsefesi.” İlgili gereç. Sartre ile karşıtlık. 94
27. Nietzsche “maskeleri zorunlu olarak asılsız ve kötü görmedi.” Roller ve kadınlar. 96
28. “Nietzsche maskelere karşı yargıda-bulunmayan tutumunu … ‘entellektüel duyuncu’ kutlaması ile nasıl uzlaştırabilir?” 100
29. “Derin herşey maskeleri sever.” 102
30. “Birçok Alman felsefeci … Kant ve Nietzsche’yi uzlaştırmaya çalışmıştır.” 111

IV. Heidegger’in İnakçı İnsanbilimi
31. “Heidegger’in Nietzsche’yi keşfiydi ki felsefesinin geç evresini hızlandırdı.” “Ben felsefeci değilim.” “Ben bir ‘Hıristiyan tanrıbilimci’yim.” 115
32. “Heidegger’in Nietzsche’yi okuması çok açık ve yalın üç ilke üzerine dayanır.” 117
33. “Heidegger’i eleştirimin özeksel noktası anlığın keşfini nasıl engellediğini göstermektir.” “Etkisi.” “… S&Züzerinde yoğunlaşacağım.” 120
34. “Birinci sav: Heidegger’in ‘varoluşsal varlıkbilimi’ kuşkulu insanbilimdir.” 122
35. “İkinci sav: Heidegger’in düşünme tarzı derinlemesine yetkecidir.” 127
36. “Onları belli bir yetke ile ileri sürebilecek başka birinden bilinçsiz olarak duymayı umduğum yüzlerce şey söyler.” “Husserl ve Heidegger’in görgül bilime ve özel olarak ruhbilime karşı önyargıları pekinlik ve apodiktik söylemler için açlıklarında kökleşmişti.” 131
37. “Üçüncü sav: Heidegger’in asıllık ve asılsızlığı çözümlemesi sığ ve Manikheandır.” 133
38. “Dördüncü sav: Heidegger ne önemli sorunları çözdü ne de onları verimli tartışmalara açtı; onları örttü.” 136
39. “Beşinci sav: S&Z … romantik yeniden dirilişe aittir.” 138
40. “Altıncı sav: Heidegger suçluluk, büyük korku ve ölüme ilişkin Hıristiyan öğütleri dünyasallaştırdı, ama iki bin yıllık Batı düşüncesi ile kopuşu ileri sürdü.” 140
41. “Heidegger’in Kafa yapısı.” “S&Z"ın yayımı.” “1933’teki yayımları.” 144
42. İndirgemeciliğin ötesi. Jung’un Heidegger üzerine mektubu. Scheler. Muschg ve Minder. “Heidegger üzerine yazıların çoğu bütünüyle ton sağırıdır.” 147
43. “1953 Paskalya Pazarı.” “Başka birini kınamayı başaramadıkları zaman, zayıfların tipik kendini-aldatmaları.” “Heidegger’in kabülü.” 151

V. Martin Buber. Sen İçin Arayış
44. “Buber’in düşüncesinin bağlamı.” “Başarı ve başarısızlık.” “Olanaksızı isteyeni severim.” 159
45. “Yazarın anlığını keşfetme çabası olarak çeviri.” “Buber’in Rosenzweig’ın yaklaşımını çeviri sanatının ötesine genişlettim.” “Yorumları bir kural olarak aşırı ölçüde özneldir, ve … bu hata …Ben ve Sen’deki öldürücü bir bozukluğun bir sonurgusuydu.” 161
46. Ben ve Sen’in biçemi. Buber üzerine Kafka. “Asıllık ve asılsızlığı çok büyütenler … yapmacıklığı geliştirdiler.” 164
47. “Buber’in ikiliğinin eleştirisi.” “Anne.” 168
48. “Bengi Sen.” “Gerçek diyalog yalnızca iki kişinin bir ikiliğini değil ama ayrıca duygu ve us ikiliğini de gerektirir.” 172
49. “Rosenzweig’ın Ben ve Sen'i eleştirisi.” “Ben ve Sen … Buber’in kısa bir sürede terkettiği daha büyük bir çalışmanın ilk cildiydi.” 174
50. “Buber’in güdüsü.” Hegel ve Dilthey’in etkisi. 176
51. Buber’in “yedi büyük çabası.” 177
52. “Anlığın keşfine katkısı.” 180

Sonsöz
53. “Procrustes.” “Ölü bir yazarın anlığını keşfetmek gerçekten olanaklı mıdır? … Ya da birinin kendininkini?” Kendini açığa serme olarak yazı. “Sezgiler olmaksızın us kördür; us olmaksızın sezgiler delidir.” “Kendi anlığımı ve başka birininkini keşfetme arasında hiçbir ikilik yoktur.” 185
54. “Peeping Toms.” “Gerçekten de anlıklarını keşfetmenin yakınına dek gelmedim mi?” “Gizlilik hakkı.” “Makineli tüfek yaklaşımı.” 188
55. Freud’a geçiş. 190
Kaynakça 193
Teşekkürler 201
Kısa Bir Sözlük 202
Dizin 205

Değerlendirmeler

Henüz değerlendirme yapılmadı.

Sadece bu ürünü satın almış olan müşteriler yorum yapabilir.